Je kijkt je ogen uit! - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Thijs Kruithof - WaarBenJij.nu Je kijkt je ogen uit! - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Thijs Kruithof - WaarBenJij.nu

Je kijkt je ogen uit!

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

21 November 2010 | Swaziland, Lobamba

Hee blankes,

Hier een bericht vanuit het redelijk zonnige Swaziland. Zittend naast mn afrikaanse hutje bedenk ik nu wat ik in een week tjd allemaal langs heb zien komen. Voornamelijk veel natuur en veel dieren, maar op dag 1 begonnen we in de stad Johannesburg op de luchthaven. Daar maakte ik kennis met nieuwe reisgenoten en een nieuwe reisleider. Een totaal andere groep als die van Azie, maar ook nu zijn er genoeg mensen waar het mee klikt. Op die eerste dag zijn we met een klein groepje naar SOWETO (SOuth WEstern TOwnships) gegaan, de bekende sloppenwijken. Maar inmiddels is de wijk, waar vroeger nobelprijswinnaars Nelson Mandela en Desmond Tutu woonden, aardig ontwikkeld. Je hebt er tegenwoordig een dubbele garage nodig anders hoor je er niet meer bij, dit komt mede dankzij het WK voetbal. Op de weg naar Pretoria (hoofdstad van Z-A) heb ik nog geprobeerd mn WK-trauma te verwerken, door naar de plek des onheils te gaan, het finale-stadion SoccerCity. Goed om te horen was dat alle op vuvusela toeterende Zuid-Afrikaners toen ook voor Nederland waren. In deze stadsrondrit maakte ik via onze gids voor het eerst kennis me de (Nederlands)Afrikaanse taal. Hilarisch en gewoon goed te verstaan ondanks alle ingekorte woorden en rare voltooid deelwoorden. Na deze dag zouden er een aantal dagen volgen vol met game-drives door het Krugerpark. Met 10 man stap je dan een safari truck in en probeer je tussen het groen de Big5 te spotten. We waren nog geen 5 minuten onderweg of nr.1 liet zich al zien. Een groep olifanten liep op zo'n 20 meter afstand de weg over. Heel idioot om te zien, maar gek genoeg ga je daar aan wennen. De eerste keer denk je 'WAUW een olifant', maar na er een aantal keer een gezien te hebben denk je 'oh het is weer een olifant'. Iets wat zij trouwens ook denken 'oh weer een truck vol met klikkende toeristen'. Tot nu toe zijn we gekomen tot the Big4. Ook de neushoorn, buffel en leeuw hebben zich getoond. Alleen het luipaard blijft nu nog een must-see. Verder hebben we ook zebra's, giraffes, hyena's, apen en tien-tallen andere gek gekleurde of gek piepende beesten gezien. Ook de komende dagen zullen de dieren in het middelpunt blijven staan. Eerst vertrekken we vanuit Swaziland naar St. Lucia (Z-A) en daar gaan we een boottocht maken over een rivier met nijlpaarden en krokodillen. 's Avonds hopen we nog schilpadden het strand op te zien komen om eieren te leggen. Deze reis is veel meer een vakantie t.o.v. de vorige. Ben volop aan t genieten!

p.s kan denk ik nog weinig van me laten horen want heb weinig vrije tijd en er zijn weinig internet mogelijkheden. Maar ga mn best doen.
Foto's volgen nog.

• 21 November 2010 - 16:07

Manon En Co:

Ha Thijs, leuk weer even van je te horen, Nana wist al e.e.a. te vertellen. Ben weer benieuwd naar je verhalen en foto's. Geniet maar lekker verder. liefs Manon

• 21 November 2010 - 16:16

Koen En Hélène:

Wat een heerlijk Afrikaans verslag, Thijs! Je klinkt heel ontspannen en je eindigt je verhaal inderdaad met dat deze reis veel meer vakantie is...
    Wij genieten op afstand met je mee!
    Ik zal de mails ook naar Sanne en Jesper doorsturen; kunnen ze je ook volgen. Goeie reis verder!

• 21 November 2010 - 16:18

Toob Alers:

Mooi hoor Thijs moest inderdaad vandaag aan je denken, je bent immers alweer een week van het Europeese vaste land verdwenen. Mooi dat jij het wktrauma nu zelf hebt kunnen verwerken, daar zit ik nog mee :-). Maak er wat moois van, hier in het Nederland lekker het vizier op Sinterklaas nog 5 weken en dan is 2010 voorbij. Nog even knallen en dan het echte vuurwerk. Ben benieuwd naar de foto's natuurlijk.

Succes!

• 21 November 2010 - 16:49

Martijn:

Jooo thijs,

Ik hoop dat je nu de WK finale eindelijk achter je kan laten. Lijkt me nice zo'n safari maar. En nu heb je nog een mooi streven. In ieder geval het luipaard nog zien te spotten. Ik eis dat ik straks de big five op de foto terug zie anders is je reis toch wel een beetje mislukt hoor;).

Zaterdag zat ik nog in de Arena. Ajax-PSV. Eindstand 0-0 matige wedstrijd. Daar had Ajax dus weinig aan. Deze week tegen Real Madrid dus dat gaat heel moeilijk worden. Je hoort het nog wel van me. Veel plezier nog!!

Martijn

• 21 November 2010 - 16:49

Franklin En Nana:

Genieten genieten heerlijk en het is weer een leuk verslag ,nu nog foto's en wij genieten ook .veel liefs en kus

• 21 November 2010 - 17:58

Liesbeth E:

Ook wel leuk, dat dit meer een vakantie-achtige reis is. Men zegt als je eenmaal Afrika "geproefd" hebt, dan kom je er nooit meer los van.
    Veel plezier en tot de volgende keer.
    Groetjes
    Liesbeth (en Arie)

• 21 November 2010 - 18:03

Mirjam:

Hoi Thijs, toch een gek idee, dat je al weer een week weg ben. De tijd vliegt. Geniet van deze vakantie en van al het moois wat je ziet. Ben benieuwd naar mooie foto's van Olifanten.

• 21 November 2010 - 19:27

Annelieke En Remco:

Hee Thijssie,
    Vanaf de bank, met een zacht, nieuw kleed onder onze voeten, lezen wij jouw leuke verslag! Wat ontzettend gaaf al die dieren. Heb je al een klein olifantje gezien? Heel veel plezier en we denken aan je!

Groetjes en dikke kus

• 21 November 2010 - 19:53

Mathijs:

Thijssie,

Het land van de verloren WK finale, dat je dat kan ;). Leuk om weer een nieuw verhaal te lezen.. veel plezier!

gr. Mathijs

• 21 November 2010 - 20:50

Peter S.:

Hoi Thijs,
    Mooi verhaal weer. Ik zie het helemaal voor me. 4 jaar gelden zag ik de Big5 in Krugerpark. So take your chances...
    en hou het vakantie gevoel vast!
    Benieuwd naar de foto's...

• 22 November 2010 - 00:59

Richard:

naar je zin dus, voel je je een 'Bedorwe Brokkie'.
    Geniet er nog ff van en ga ns op zoek naar een 'Stokkielekker'.

• 22 November 2010 - 09:21

Leen En Adri:

Hallo Thijs We zijn gister bij Jasper geweest en die vertelde dat die jou gezien had op Schiphol Geniet van je reis en zo te horen echte vakantie en pas op voor de krokodillen die hebben een heel grote bek Liefs uit Strien

• 25 November 2010 - 18:04

Charlotte :

Ha die Thijs,
    Fijn om te horen dat er ook nu weer mensen in je groep zitten waar het goed mee klikt! Ik vond Zuid-Afrika zelf ook veel meer een vakantie dan onze reis door Azie. Maar misschien komt dat omdat ik liever natuur, dieren en het 'dagelijkse leven van de lokale bevolking' zie dan steden en tempels, tempels en nog eens tempels... ;-) Geniet er nog van! Schildpadden die eieren komen leggen op het strand staan ook nog op mijn eindeloos lange 'verlanglijstje' en een luipaard hebben wij toen ook maar voor 5% kunnen spotten (we zagen alleen een stukje gespikkelde vacht door de bosjes heen). Dus hopelijk lukt het jou wel! Ben benieuwd naar je foto's. Groetjes Charlotte

• 28 November 2010 - 11:13

Maryse:

Hee Thijs,

Het klinkt echt super gaaf wat je allemaal al hebt gezien! Geniet ervan!

Liefs,
    Maryse en de rest.