Hoogtepunt maar ook... - Reisverslag uit Lhasa, China van Thijs Kruithof - WaarBenJij.nu Hoogtepunt maar ook... - Reisverslag uit Lhasa, China van Thijs Kruithof - WaarBenJij.nu

Hoogtepunt maar ook...

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

16 Oktober 2010 | China, Lhasa

Allo daar,

Hier weer een teken van leven, dit maal vanut Lhasa, Tibet (China). Na vijf dagen in Nepal rondgetrokken te hebben zijn we de grens met China overgegaan. Een grenscontrole waar we door onze reisleider van de voren voor gewaarschuwd waren. Verschillende souvenirs en boeken over de Dalai Lama mochten niet in je bezit zijn en ook iets te bijdehand gedrag zou niet getolereerd worden. We stonden dus als makke lammetjes in de rij. Uiteindelijk stond er maar liefst 1 chinees in uniform die als hij zin had een tas openmaakte. Er werd nog wel even gekeken of mn sportmagazines politiekcorrect waren maar verder dan dat keek hij niet. Zo makkelijk als de grenscontrole was, zo moeilijk zouden de komende dagen worden. In Nepal hadden we namelijk altijd geslapen onder 2500m, maar in Tibet zouden we direct de hoogte in gaan, 3750m. Een hoogte waarbij, zoals gebleken, niet de ouderen maar vooral de jongeren met goede conditie en sterke spieren last van hoogteziekte krijgen. Ik was dus ook de eerste ;) die snachts met hoofdpijn al kotsend naar de gang moest vluchten wegens een te kort aan zuurstof. Misschien had ik 's avonds ook niet moeten gaan voetballen met de plaatselijke tibetaanse jeugd :S De reisdagen op hoogte bevatte gelukkig geen activiteiten, behalve een aantal fotostops in kleine tibetaanse dorpjes en op bergtoppen. Na een bus pure zuurtsof gekocht te hebben heb ik nu een persoonlijk record staan van 5220m. Dat wil ik voorlopig ook zo houden. Nu inmiddels volledig geacclimatiseerd en aangekomen in de hoofdstad van Tibet. Waar het potala paleis staat van de Dalai Lama. Lhasa is veruit de meest westerse plek van deze reis tot nu toe. Wegens een tekort aan lange broeken gister bij de Jack&Jones (ja die hebben ze hier) een broek voor slechts 40 euro gekocht. Morgen naar Xian, om daar te komen vertrekken we morgenvroeg met 'de hemeltrein' die maar liefst een rit va 36 uur zal maken. Daarna zal Beijing nog volgen, waar ik waarschjnlijk Jan-Willem (neef) nog ga meeten. Na hoogteziekte overleefd te hebben nu nog een hoop leuke dingen voor de boeg.

p.s. foto's volgen weer paar dagen later

• 16 Oktober 2010 - 07:09

Toob Alers:

Hè Thijs volgens mij heb je het prim naar je zin. Gek dat je af en toe zuurstof te kort komt, daar had je tijdens je werk met al die stress toch ook steeds last van :-) Wederom mooie verhalen n ervaringen, stuur je ook even een foto van je nieuwe spijkerbroek door daar zitten de meeste followers toch op te wachten. Kennen ze daar ook twitter? Iedereen vraagt natuurlijk zaken, maar we krijgen bijna geen antwoorden... Geniet reis 2 geboekt?

Vanuit een kleurrijk Limburg!
    Jolanda en Toob

• 16 Oktober 2010 - 08:16

Martijn:

Joo Thijs,

Dan maak je dat ook eens een keer me zo moet je het maar zien :). Goed om te horen dat het verder allemaal goed gaat. Heb je nog gewonnen van die plaatselijke jeugd of waren het allemaal top talenten? Spreek je snel weer. En succes nog verder.

Martijn

• 16 Oktober 2010 - 08:52

Mirjam:

Hoi Thijs,
    Lekker dan die hoogteziekte, denk je in goede conditie te zijn werkt het juist tegen je. Nog veel plezier de komende dagen.
    groetjes Mirjam

• 16 Oktober 2010 - 09:27

Richard:

Leuke titel! maar Hoogteziekte? Had je daarvoor niet al die leuke bezoeken gebracht aan dat centrum in Leiden of zo? Na ja, ook dat weer meegemaakt. 36 uur treinen, toe maar, liever daar dan hier en als de broek maar lekker zit! später!

• 16 Oktober 2010 - 09:31

Jan En Yvonne:

SUPER dat je ons belde!!!!
    Veel succes met die lange treinreis!
    En nog heel veel plezier deze week! xx

• 16 Oktober 2010 - 11:10

Manon En Co. :

Hai Thijs, leuk weer een mooi verhaal van je te lezen. Jammer van de hoogteziekte, maar dan heb je dat ook meegemaakt. En mooi dat je daar wat aan kan doen met zuurstof. Ik hoop voor je dat de treinen daar op tijd rijden :)
    We wensen je nog een hele mooie week en verheugen ons op je life verhalen.
    Liefs Emy, Lisa, Bart en Manon

• 16 Oktober 2010 - 11:39

Franlin En Nana:

hoi Thijs,fijn dat het weer goed met je gaat en nu maar weer genieten en een lekkere lange reis met de hemeltrein ,maar er zal onderweg wel veel te zien zijn en over een poosje horen we alle verhalen,we verheugen ons er op,veel liefs,dikke kus Nana en Franklin.

• 16 Oktober 2010 - 12:10

Esther:

Leuk weer op de hoogte te zijn van je belevenissen!

Liefs, xx

• 16 Oktober 2010 - 12:49

Candy Carla:

Hoi Thijs, geweldig om te lezen dat je het naar je zin hebt! Super! Gelukkig voor weinig weer een nieuwe spijkerbroek erbij. Je mag er wel wat meer foto's opzetten! Ga lekker treinen en nog heel veel zien!
    Dikke kus
    Carla

• 17 Oktober 2010 - 07:44

Koen En Hélène:

Wat een belevenisen allemaal Thijs! Het in aanraking komen met het fenomeen hoogteziekte heeft één positieve kant; je bent jong en sterk, dat is nu bewezen. Wat bijzonder om ook Tibet te bezoeken!Goeie reis verder naar China...

• 17 Oktober 2010 - 10:40

Maryse:

Hee Thijs,

Wat super leuk om jouw verslagen te lezen! Fijn dat je het daar zo goed naar je zin hebt.

Geniet nog van de laatste week!

Liefs,
    Maryse

• 17 Oktober 2010 - 10:48

Annelieke:

Hee broer,
    Wat vervelend dat je zo ziek bent geweest! Maar wat leuk dat je zo'n lang mailtje stuurde naar ons!
    Leuk dat je bijna weer thuis komt!Heel veel plezier en dikke kus

• 17 Oktober 2010 - 21:57

Leen En Adri:

Hallo Thijs wat leuk weer wat van je te horen en zo zie je alles moet je een keer meegemaakt hebben in je leven en overal hebben ze een oplossing en middelen voor Geniet nog de laatste week en misschien zie je je neef nog Wat een wereldreizigers zijn die Kruithof boys toch Liefs en groetjes uit Strien

• 18 Oktober 2010 - 20:39

Erik En Henriëtte:

Ha die Thijs, ouwe globetrottert!

Zo te zien heb je het erg naar je zin en dat kunnen we ons best voorstellen! Super dat je ook nog van plan bent drie andere reizen te maken zeg! De wereld rond in een paar maanden! Hoe bizar cool!

Groetjes!

• 19 Oktober 2010 - 08:13

Jan-Willem:

He Thijs, machtig mooie reis man!

Ik ben nu in Guangzhou, ga morgen naar Shanghai en vlieg vrijdagochtend naar Beijing, ben daar het hele weekend. Zou top zijn als we kunnen meeten!!

Grt,

JW

• 22 Oktober 2010 - 22:33

Leen En Adri:

We zijn erg benieuwd naar je reisverslagen en zien dat het er alweer bijna voor je op zit Jammer he maar op naar de volgende trip Goeie vlucht trug en tot je vaders party Liefs uit Strien