Een warm onthaal - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Thijs Kruithof - WaarBenJij.nu Een warm onthaal - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Thijs Kruithof - WaarBenJij.nu

Een warm onthaal

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 Mei 2016 | Brazilië, São Paulo

Hier weer Braziliaans nieuws uit het inmiddels iets zonnigere Sao Paulo. Maar eerst moeten we vertellen over onze veelbelovende treinrit die vertrok vanuit Curitiba. Want er was ons veel beloofd. In ons reisboekje stond letterlijk: voor uw treinraam zou u de Jaguar, reuzenmiereneter en de kuifarend kunnen zien verschijnen. Onze verwachtingen waren daarom erg groot. We hadden de beste plekken in de trein weten te bemachtigen en zaten er helemaal klaar voor om in 3 uur schitterende flora en fauna voorbij te zien komen. Gefocust naar buiten kijkend hebben we maar liefst 3 duiven, 9 hortensia's en 12 trossen bananen gespot. Een beetje teleurgesteld waren we dus wel na het zien van deze typisch 'Zuid-Amerikaanse' planten en dieren.

Al snel konden we er de lol wel van inzien en bedachten ons dat we tenslotte naar Brazilië gekomen zijn voor Hans, Taise en natuurlijk Benjamin. Na een korte vlucht werden we door Hans (broer van Els) opgepikt op de luchthaven van Sao Paulo. Te grappig om zover van huis door een bekende opgewacht te worden. Bij aankomst moest er natuurlijk direct geproost worden met caipirinha's. Saúde!! Om van de bar naar onze Airbnb te komen hoefden we slechts 200m rechtdoor te lopen, maar dat bleek nog een hele opgave. Ons plan was daarom ook om direct ons bed in kruipen, maar toen Hans ons vroeg of we Benjamin die avond al wilden bewonderen konden we natuurlijk geen nee zeggen. Om Hans daar met zijn zoon te zien gaf toch wel even een brok in de keel. Wat een prachtig ventje en wat leuk om Hans en Taise als trotse ouders te zien!

De volgende dag zijn we het centrum van Sao Paulo gaan verkennen. Door Lonely Planet wordt deze stad het monster van Brazilië genoemd, omdat het zo groot is en zoveel verschillende wijken kent. Hans gaf ons daarom de tip om door de stad te reizen met Uber, de goedkope taxi's die je kunt oproepen via een app en in Nederland verboden zijn. Echt te handig! En betaalbaar want een rit van 20 min kost slechts R$14, ongeveer €3,50. Hier is Uber volledig geaccepteerd, zo laten ouders hier hun kinderen op zaterdag met Uber naar hun sportclub rijden. Ze hoeven zelf t drukke verkeer niet in en kunnen op hun mobiel volgen of hun kind al is aangekomen. Door dit efficiënte vervoer hebben we veel kunnen zien van deze creatieve stad. Van straten met de mooiste graffiti tot slippers in alle kleuren in de Havaianas flagshipstore.

Ook de ouders van Els zijn in Sao Paulo. Erg gezellig was het om ter gelegenheid van de 65e verjaardag van Els d'r vader met z'n allen uit eten te gaan. Naast dineren zijn we ook nog een avond met Hans en Taise uitgegaan. Dansend op Braziliaanse muziek heeft Taise verwoede pogingen gedaan ons de samba moves bij te brengen. Maar ja die Nederlandse heupen van ons hè. Morgen vertrekken we alweer uit Sao Paulo. Maar na tussenstops in Paraty en Ilha Grande zullen we de family weer snel terug zien in Rio de Janeiro. Na 5 dagen stad te hebben gezien, hebben we veel zin om ook nog andere kanten van Brazilië te gaan ontdekken!

• 02 Mei 2016 - 12:50

Ton En Manon:

Hooi, oooo was het advies van het "paas" boek??

• 02 Mei 2016 - 14:33

Thijs:

@Ton&Manon Ja dat boekje idd. Hij s heel handig, alleen zo jammer dat n boekje geen garantie geeft op jaguars ;)

• 02 Mei 2016 - 17:39

Liesbeth En Arie:

Hai, Komisch om het een en ander te lezen. En de foto's te bekijken. Erg leuk weer. Op naar het volgende verslag. Veel plezier.
    Grtjs Liesbeth en Arie

• 02 Mei 2016 - 22:14

Willem Jan:

Ah... Die Caipirinha!!! Jaloers! Eén van de weinige drankjes waar ik er ooit "(te)veel" van heb gehad in één nacht...
    Leuke foto's en leuk om Hans zo happy te zien!

• 03 Mei 2016 - 12:51

Franklin En Nana:

Weer een heel leuk verhaal en mooie foto,s
    Lekker verder genieten,
    veel liefs en knuffels van Franklin en Nana.

• 03 Mei 2016 - 14:57

Mama Kolbeek. :

En wij zagen er zomaar 3 op een achternamiddag in een parkje midden in Sao Paulo.