Van kookpunt naar vriespunt - Reisverslag uit Kálfafell, IJsland van Thijs Kruithof - WaarBenJij.nu Van kookpunt naar vriespunt - Reisverslag uit Kálfafell, IJsland van Thijs Kruithof - WaarBenJij.nu

Van kookpunt naar vriespunt

Door: Thijs en Els

Blijf op de hoogte en volg Thijs

03 April 2017 | IJsland, Kálfafell

Hee allemaal,

Na net een week gewend te zijn aan de zomertijd vlogen we naar IJsland waar het weer twee uur vroeger is als in Nederland. Daar aangekomen hebben we onze huurauto opgehaald en zijn we in ons Opel Corsaatje naar Reyjavik gereden. Geen 4x4 dus we mogen alleen op de gebaande wegen ;). Reykjavík is de grootste stad van IJsland waar 206.000 van de in totaal 333.500 IJslanders wonen.

Vanaf daar zijn we de volgende dag gestart met het rijden van de 'golden circle'. Een route met de bekendste IJslandse bezienswaardigheden die je in 1 dag kunt afleggen. Deze highlights zijn Het Thingvellir Park, Gullfoss (waterval) en Geysir. De laatste is een gebied waar meerdere geisers en hotsprings actief zijn. Vanuit het niets schiet daar het warme water tien to dertig meter de lucht in. Een hele kunst om die onaangekondigde uitbarsting vast te leggen. Om van dit alles bij te komen hebben we 's avonds lekker gebadderd in de Blue Lagoon, een geothermisch verwarmde spa met een gemiddelde temperatuur van 40 graden.

Tot zover de warmte :p De volgende dag zijn we namelijk door een sneeuwstorm naar ons tweede adres gereden. Rijdend in een soort maanlandschap zijn we over oneindig lijkende wegen aangekomen in Kalfafell. Op twee watervallen na zijn we in 5 uur rijden amper iets tegengekomen. IJsland is 3x zo groot als Nederland maar er wonen buiten Reyjavik dus maar 127.000 mensen op die oppervlakte. Maar onze rit door niemandsland is niet voor niets geweest.

Vanwege het slechte weer hebben we onze plannen om te gaan hiken in het national park maar afgeblazen. In plaats daarvan wat foldertjes uit het hotel doorgebladerd of we een beter alternatief konden vinden... Nou dat is gelukt! Vanmorgen hebben wij een gletsjertour gedaan en zijn we met een gids het ijs op geweest. Gewapend met pikhouweel en spikes onder onze schoenen gingen we op pad. Door de regen is de bovenlaag van het ijs, wat door zonlicht kristalliseert en wit wordt, er af gespoeld en hebben we prachtige stukken blauw ijs gezien, heel bijzonder!

Inmiddels beginnen de regenwolken weg te trekken en hopen we op onze laatste avond in IJsland nog een glimp op te kunnen vangen van het Noorderlicht. Om dit bijzondere natuurverschijnsel niet mis te lopen hebben we ons in ieder geval vast aangemeld voor de wekservice van het hotel. Wordt vervolgd!

• 03 April 2017 - 22:31

WJ:

Ben nu al benieuwd naar de foto's...

• 03 April 2017 - 22:42

Marco:

Avontuurlijk begin!

• 04 April 2017 - 10:26

Nana:

mooie reis en fantastische foto,s,fijne reis verder.
    veel liefs Franklin en Nana

• 05 April 2017 - 16:29

Martijn:

Ziet er goed uit Thijs en Els. Enjoy en kom gauw eens langs om de foto's te bekijken :). Ik gok boekje nummer 23 ofzo :P

Groetjessssss